Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Nordgårdsskolen

Velkommen til Nordgårdsskolen

Vi er en lille skole med store fordele.

På Nordgårdsskolen er vi tæt på eleven, og med vores indgående kendskab til alle elever, kan vi justere os i forhold til den enkelte elev. Vi har god erfaring med at bringe det enkelte barn i trivsel, hvorved barnet er i stand til at opnå bedre læring. Vores kompetencer står mål med de udfordringer barnet har, og vi er på forkant, så eleven ikke når ”uden for rækkevidde”.

Nordgårdsskolens formål er – gennem en helhedspræget og tværfaglig indsats – at udvikle eleverne bedst muligt skolefagligt, følelsesmæssigt, kognitivt, socialt og adfærdsmæssigt, og hermed give eleverne mulighed for – på sigt – at være selvhjulpne og kunne klare sig i voksentilværelsen.

Nordgårdsskolen følger folkeskoleloven og tilbyder således samtlige fag til eleverne på alle klassetrin. Skolens elever evalueres - dels ved hjælp af tests, bl.a. de nationale tests, læsetests, matematiktests, samt andre former for evalueringer – og dels ved iagttagelser i dagligdagen med henblik på faglig, personlig og social læring. Det er muligt for eleverne at gå til folkeskolens afgangsprøve i alle fag. 

Hver klasse organiserer undervisningen både i hold og individuelt, så den tilgodeser den enkelte elevs forudsætninger på en måde, der bedst muligt understøtter hans eller hendes læring og trivsel. 

Elevernes hverdag er struktureret og forudsigelig. De bliver guidet igennem dagen, bl.a. ved hjælp af piktogrammer, der giver en visuel støtte og overblik. Skoledagen er præget af temaer og udedage, så elevernes læring og individuelle målsætninger også bliver tilgodeset i sammenhænge uden for klasselokalerne. Vi er opmærksomme på, at hver elev har individuelle behov. Det indebærer,  at vi udvikler pædagogiske strategier, som eleven bedst profiterer af. 

Udgangspunktet for det pædagogiske arbejde er bl.a. den miljøterapeutiske og den neuroaffektive tilgang, hvor det relationsorienterede helhedssyn på barnet, familien, skolen og fritiden er centralt. Det konkrete arbejde tilrettelægges ud fra faglig vurdering af barnets nærmeste udviklingszone, som løbende bliver justeret og fastholdt gennem observationer, supervision og fælles konferencer. Der arbejdes med en forudsigelig struktureret og forpligtigende hverdag, som har til formål at minimere stress og og kaos hos børnene, og derved skabe gode forudsætninger for læring. Vi har fokus på at udvikle de fire områder: selvværd, selvtillid, selvindsigt og selvrefleksion hos barnet. Der arbejdes med afsæt i bred spektrum af pædagogiske teorier, metode og tilgange blandt andet low arousal, nærmeste udviklingszone, mentalisering, den neuroaffektive udviklingspsykologi og sociale historier. 

Undervisningen er bygget op omkring tydelige rammer med meget struktur og forudsigelighed, samt visualisering. Undervisningens metoder tager udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone. Til hvert barn er der lavet et ugeskema, hvor han/hun for hver undervisningstime kan se, hvad der arbejdes med. Pauserne danner rammen om det sociale samvær, som for mange af eleverne kan være svært. Her prioriteres derfor en særlig pædagogisk indsats i forhold til voksenbemanding, tydelige rammer, struktur og forudsigelighed. 

Samarbejde mellem skole og hjem 
Ved et tæt samarbejde med forældrene og omsorgspersoner omkring institutionsliv, fritidsliv, kammeratskabsliv og familieliv, har vi mulighed for at støtte og sætte fokus på forældrenes og familiens ressourcer og kompetencer.

Samarbejdet mellem skole og hjem består af regelmæssige telefonsamtaler, eller møder mellem familien og elevens kontaktperson. 

Der kan afholdes netværksmøder efter behov. Skolen kan deltage i møder om den enkelte elev uden for skoleregi med f.eks.med sagsbehandler, børnepsyk., aflastning m.fl. Ved skolevægringsproblematikker, sikres jævnlig opfølgning ved møder mellem skole og forældreRevisitationsmøde finder sted en gang årligt i efteråret.