Nordgårdsskolens kostpolitik

På Nordgårdsskolen er sund kost en naturlig del af hverdagen

I forbindelse med den stigende interesse og fokus på sundhed og trivsel, skabes indsatser for at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til børnenes generelle velvære og udvikling. Vi mener derfor at et sundt måltid skal følge de til en hver tid gældende officielle danske anbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe.

Vores kostpolitik lægger sig op af og er i overensstemmelse med Roskilde Kommunes overordnet kostpolitik, som bl.a. siger:

• at den mad, der serveres i kommunens institutioner, er sund, varieret og ernæringsrigtig
  • at institutionen bevidst arbejder med at minimere indtagelsen af sukkerholdige produkter i institutionen og
  • at institutionerne bevidst arbejder med sund kost.

Formålet med Nordgårdsskolens kostpolitik er

• At gøre eleverne bevidste om, at sund kost giver øget trivsel
  • At fremme elevernes koncentration og indlæring
  • At skabe motivation for sund levevis
  • At sikre fokus på området gennem hele skolegangen

Sund kost

Det er forældrenes ansvar at eleven får en sund og varieret madpakke med, og der er fokus på at skabe en dialog omkring gode kostvaner mellem skole og hjem. Skolen sørger for at eleven undervises i læren om sund og usund kost, indkøb og almen trivsel på alle klassetrin.

Madlavning og læren om sunde kostvaner indgår i pædagogiske aktiviteter og fagligt – enten som fast del af ugeskemaet eller som et periodelæst fag.

Som hovedregel indtages der ikke slik, chips, kage, sodavand og andet sukkerholdigt på skolen og der er fokus på at styrke elevernes bevidsthed omkring gode mad- og måltidsvaner.

Personalet tager højde for den enkelte elevs kultur og kostvaner samt elever med særlige behov.

Trods bevidsthed om sund kost, tillader vi afvigelser ved særlige lejligheder som

• Fødselsdage
  • Jul
  • Påske