Nordgårdsskolens antimobbepolitik

Nordgårdsskolens antimobbestrategi

Værdigrundlag: Vi skal behandle hinanden med respekt

En central værdi på Nordgårdsskolen er, at vi skal behandle hinanden med respekt. Med afsæt i dette og personalets
opmærksomhed på elevernes historik fra tidligere skoler, hvor de ofte har oplevet mobning/ekslusion på nærmeste
hold, er det vigtigt for os, at signalere overfor både elever og forældre, at Nordgårdsskolen er en mobbefri skole, hvor
vi behandler hinanden med respekt.

Formål:
Enhver form for mobning betragtes som værende i uoverensstemmelse med værdigrundlaget. Antimobbestrategiens
hensigt er derfor at minimere mobning blandt Nordgårdsskolens elever ved at forebygge, identificere og begrænse
mobning – samt at løse og efterbehandle problemerne, hvis der opstår mobning.

Definition:
En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative
handlinger fra én eller flere personer.
Ved negative handlinger kan der være tale om:

• Direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc.
  • Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting.
  • Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved ikke
  • efterkomme en persons ønsker for at irritere eller såre.
  • Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social isolering og udelukkelse fra gruppen.

Signaler på mobning:
Den mobbede vil være tilbøjelig til at:

• Blive passiv, trække sig ud af fællesskabet
  • Gå for sig selv og være alene i pauserne
  • Søge megen voksenkontakt
  • Gå tilbage i udviklingstrin
  • Udvise ringe selvtillid
  • Komme let ud af balance, blive opfarende eller indelukket
  • Komme for sent eller udeblive fra undervisningen
  • Miste eller få ødelagt ting, tøj o.lign.
  • Være bange for at gå i skole

Voksne omkring børnene skal være opmærksomme på ovenstående advarselssignaler, men ingen af signalerne peger i sig selv på mobning, men kan være forårsaget af andre ting. Pludselige eller store forandringer i adfærden er vigtige tegn.
Da skolens elever typisk har udfordringer på det sociale og følelsesmæssige plan, vil det være noget, der løbende er fokus på og arbejdes med.

Strategi:

1. Forebyggelse:

• Forebyggende foranstaltninger planlægges og udføres i samarbejde mellem forældre, skolens personale og elever.
  • Generel opmærksomhed på ovennævnte signaler på mobning, fra såvel forældre som skolens personale og elever.
  • Vi gør os umage med at tale på en måde, der ikke sårer, provokerer eller er grænseoverskridende for andre. Det gør sig også gældende, når vi bruger sociale medier.
  • Vi gør os umage med, at vores kropsprog ikke sårer, provokerer eller er grænseoverskridende for andre.
  • At indarbejde gode vaner for kommunikation på de digitale medier med udgangspunkt i Nordgårdsskolens retningslinjer for brug af sociale medier.

2. De voksnes rolle:

• er forbilleder i kommunikation/handling
  • ved enhver konfliktløsning vejleder vi om hensigtsmæssig opførsel over for andre
  • synlig og opmærksom tilstedeværelse
  • huske eleverne på mulige strategier i situationen
  • at være særligt opmærksomme på elevernes kommunikation på digitale medier, idet det kan være særligt svært at opdage den mobning, der muligvis foregår "i det skjulte" på disse medier.

3. fokusområder i arbejdet med vores elever:

• at være åbne over for forskelligheder
  • at tage hensyn til / respektere hinanden
  • at udvise hjælpsomhed overfor hinanden
  • at have et acceptabelt sprogbrug overfor hinanden
  • at være høflige og venlige overfor hinanden
  • at være særligt opmærksomme på at overholde ovenstående på de digitale medier, idet det her kan være svært at forstå og gennemskue konsekvenser af handlinger.

4. Forventninger til vores forældre:

• at anerkende og respektere skolens beslutninger
  • at have en positiv og direkte kommunikation
  • at være lyttende til barnet, men samtidig have for øje, at der kan være en større sammenhæng
  • at samarbejde med skolen om barnets udvikling i størst muligt omfang
  • at være særdeles opmærksomme på barnets og dets kammeraters eventuelle kommunikation på de digitale medier, idet det kan være særligt svært at opdage den mobning, der muligvis foregår "i det skulte" på disse medier.

5. Når mobning finder sted:
Ledelsen inddrages, så snart klasseteamet får mistanke om, at der finder mobning sted. Herefter foretager teamet og ledelsen en grundig afdækning af problemets karakter og omfang, hvor alle parter inddrages, og dynamikker undersøges. Når problemet er beskrevet og bekræftet, udarbejder ledelsen en handlingsplan. Af handleplanen fremgår de foranstaltninger, som iværksættes med henblik på, at problemerne skal bringes til ophør. Tilsvarende gælder, hvis ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder sygdom og fravær, som skyldes problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning el. lign.
Ledelse udarbejder handlingsplanen senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne. Handlingsplanen revideres efter behov.
Under afdækning og iværksættelse af handleplanen gælder følgende:
a. Teamet taler med de involverede parter
b. Teamet udstiller ikke elever i klassen
c. Teamet orienterer forældre og ledelse om, hvad teamet gør, og hvad forældre skal gøre
d. Teamet drøfter det videre handlingsforløb med forældrene, både for hjem, skole og fritidstilbud.

Den nationale klageinstans mod mobning:
Hvis elever eller forældre oplever, at skolen ikke tilstrækkeligt forebygger og håndterer mobning, har de mulighed for at klage. Klagen kan sendes til "Den Nationale Klageinstans mod Mobning", til Roskilde Kommune eller til skolen, som så videresender klagen.

Link til DCUM-hjemmeside: https://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole